Biznes i ekologia – czy te dwa pojęcia mogą iść ze sobą w parze? Jak się okazuje, nie tyle mogą, ile nawet powinny. Światowej klasy ekolodzy od wielu już lat próbują przekonać przedsiębiorców do prowadzenia działalności w sposób, który będzie sprzyjał ochronie środowiska. Ci mają jednak pewne wątpliwości.
Pierwsze podstawowe pytanie, jakie się pojawia w tej sytuacji brzmi – czy firma przyjazna środowisku to interes opłacalny? Nie ma co się oszukiwać, przedsiębiorstwa powstały po to, aby zarabiać. To jednak niejedyne dylematy. Pytań pojawia się więcej.
Między innymi czym w ogóle jest ekologiczna firma, jak budować jej wizerunek, jak ją prowadzić wykorzystując ekologiczne rozwiązania? Odpowiedzi postaramy się udzielić w tym artykule.
Spis treści
Ekologia w biznesie – wymogi prawne
Odpowiedzialność ekologiczna może okazać się korzystna nie tylko dla przyrody, ale również dla samego przedsiębiorcy. Warto jednak mieć na uwadze, że poszanowanie środowiska to nie jedynie inwestowanie w jej rozwój, czy prywatne preferencje. To także w pewnym stopniu uregulowany prawnie obowiązek każdego przedsiębiorcy. Do głównych wymagań i zobowiązań w zakresie ochrony środowiska wobec podmiotów gospodarczych, które działają na terenie naszego kraju, tj. Polski oraz UE należy:
- odpowiednia organizacja pracy;
- podejmowanie działań, które ograniczają lub całkowicie eliminują szkody środowiska wynikające z zaniechania przestrzegania przepisów przez pracowników;
- oddanie inicjatywy, czyli powierzenie obowiązków związanych z zadbaniem o środowisko naturalne osobom posiadającym odpowiednie kwalifikacje;
- prowadzenie sprawozdawczości środowiskowej, czyli np. ewidencja odpadów, opłaty produktowe i środowiskowe;
- zgłaszanie uruchomiania instalacji;
- pokrywanie kosztów skutków usuwania zanieczyszczeń przyrody;
- posiadanie decyzji z zakresu ochrony środowiska, np. pozwolenia wodnoprawne, pozwolenia związane z emisją pyłów lub gazów.
Ekologiczna firma – korzyści wizerunkowe
Praca nad budowaniem relacji z klientem to troska o wizerunek firmy. Wszak, ogromne znaczenie w ogólnym rozrachunku ma to, jak postrzegają Twoje przedsiębiorstwo klienci. Przekłada się to nie tylko na zyski, ale też na tworzenie bazy stałych klientów. A jak zapewne wiesz, utrzymanie klienta przy sobie, jest tańszym rozwiązaniem niż pozyskanie nowego. Z uwagi na to, że świadomość ekologiczna wśród klientów jest coraz większa, ograniczanie szkód wyrządzanych środowisku wpływa na lepsze postrzeganie firmy. Jako ekologiczna firma możesz również zaobserwować wzrost wiarygodności w oczach klientów. A nawet większe możliwości współpracy z kontrahentami, którzy ogromną wagę przywiązują do ekologii. Na plus, jeśli chodzi o wizerunek firmy, będzie działało też to, że poszanowanie środowiska jest formą ochrony zdrowia pracowników.
Biznes i ekologia – oczekiwania kontra rzeczywistość
Wiele firm chce chwalić się, że doskonale radzi sobie z zagadnieniem ekologia w biznesie. Jednak prawda jest taka, że działania proekologiczne bardzo często prowadzone są jedynie na pozór. Zdarza się nawet, że są one zaniedbywane całkowicie. Pomimo tego, że największe firmy na świecie pokazują, iż jest to opłacalne, często biznes i ekologia przestają iść ze sobą w parze, w momencie, gdy przedsiębiorcy chcą obniżyć koszty prowadzenia działalności. Niestety bardzo często zdarza się, że przedsiębiorstwa działają na podstawie przestarzałych technologii. Co więcej, wykorzystują wyeksploatowane już urządzenia i stosują paliwa gorszej jakości. Niestety takie zachowanie to nie jest sprzyjanie ochronie środowiska.
Czy Twoi pracownicy potrzebują edukacji ekologicznej?
Ekologia w biznesie powinna być jednym z ważniejszych aspektów, na które przedsiębiorcy i osoby zarządzające będą zwracały uwagę. Jednak aby tak było, należy zachęcać również pracowników do podejmowania inicjatywy dotyczącej poszanowania środowiska. Nie da się ukryć, że warto nie tylko zachęcać do tego, ale również zadbać o to, aby edukacja ekologiczna pracowników była na wysokim poziomie. Nie każdy niestety zdaje sobie sprawę z tego, jak ogromny wpływ ma na przyrodę. Szkolenia, prelekcje, plakaty będą z pewnością doskonałym rozwiązaniem tego problemu. Inwestowanie w takie rzeczy jest z pewnością z korzyścią dla całej firmy.
Proste rozwiązania, dzięki którym Twoja firma stanie się bardziej przyjazna środowisku
Podejmowanie działań ekologicznych nie musi być nazbyt wymagające i trudne. Można zacząć od prostych rzeczy, które absolutnie nie będą wymagały wiele pracy, a z czasem starać się wprowadzać kolejne etapy inicjatywy proekologicznej w firmie. I tak na przykład do rozwiązań, które może zacząć wdrażać firma należy:
- zakup i wykorzystywanie pojemników do segregacji śmieci;
- ograniczenie wytwarzania odpadów;
- elektroniczny obieg dokumentów;
- wykorzystywanie energooszczędnych urządzeń i sprzętów, np. żarówek;
- wyposażenie biur w rośliny naturalne;
- wykorzystywanie filtrów do wody;
- zachęcanie pracowników do bardziej ekologicznych form przemieszczania – rower, komunikacja miejska;
- wykorzystywanie suszarek do rąk.
Przykłady pro-ekologicznych działań dużych firm
Jak wspomnieliśmy, największe firmy na świecie pokazują, że nie tylko należy dbać o środowisko z powodu zachodzących zmian klimatycznych, ale również, że może być to opłacalne. Biznes i ekologia to dwie dziedziny, które powinny wzajemnie się wspierać. Doskonały przykład czym jest odpowiedzialność biznesu, pokazały firmy McDonald’s oraz Starbucks. Jak się okazuje, ta para jest odpowiedzialna na aż 4% rocznej światowej produkcji plastikowych oraz papierowych kubków. Zobowiązali się więc, ze w ramach inicjatywy NextGen Cup Challenge do 2025 roku wszystkie opakowania będą wykonywane z materiałów pochodzących z recyklingu.
Czy wiedziałeś, że rocznie do oceanów i mórz trafia nawet do 23 ton plastiku? Jak się okazuje, nie wszystkim firmom to odpowiada. Adidas postanowił coś z tym zrobić. Jako firma przyjazna środowisku opracowali strategię, która ma przyczynić się do tego, iż wszystkie buty, jakie będą produkować, będą robione z plastiku wydobytego z mórz i oceanów. Bez wątpienia należy pochwalić takie podejmowanie działań ekologicznych.
Kto pomaga firmom w dbaniu o środowisko?
Ekologiczna firma nie musi działać w pojedynkę. Na rynku istnieje mnóstwo fundacji i stowarzyszeń, które mogą na przykład pomóc w edukacji ekologicznej pracowników. Ekologiczne organizacje pożytku publicznego, towarzystwa przyrodnicze oraz fundacje i stowarzyszenia zajmujące się zrównoważonym rozwojem również mogą być pomocne. Można też zorganizować spotkanie z pracownikami i wszcząć dyskusję dotyczącą tego, w jaki sposób oni w domach starają się dbać o ekologię. A następnie wprowadzić te punkty w codzienność firmy przyjaznej środowisku.