Producenci wyrobów spożywczych coraz częściej kładą nacisk nie tylko na jakość oferowanych produktów, ale również na jakość ich opakowań. Doskonałym przykładem jest firma Nestlé. Chce wprowadzić opakowania, które całkowicie nadają się do recyklingu lub po prostu takie, które można po raz kolejny wykorzystać. Plan jest ciekawy, dlatego warto dowiedzieć się o nim czegoś więcej.

Pierwsze zmiany planuje Nestlé

Producenci tworzą przeróżne opakowania, z którymi wielu konsumentów nawet nie ma pojęcia, co zrobić. Dlatego przeważnie tak po prostu od razu lądują w koszu. Być może właśnie z tego powodu ci doszli do wniosku, że trzeba to w końcu zmienić – oczywiście na lepsze. Chcą przyczynić się do zminimalizowania wpływu tego typu opakowań na środowisko. Czy to jednak realne? I jak miałoby się to odbyć?

Firma Nestlé ma plan – chce do 2025 roku wprowadzić opakowania, które będą w całości poddawane procesowi recyklingu lub po prostu będą nadawały się do ponownego wykorzystania. Firma zamierza skoncentrować się na trzech głównych obszarach. Swoje działania w tym kierunku właściwie już poczyniła. Jeden z tych obszarów to wyeliminowanie nienadających się do recyklingu opakowań wykonanych z tworzyw sztucznych. Drugi obszar to zachęcenie do korzystania tylko z tych tworzyw, które można poddać recyklingowi. Trzeci zaś to zmiana materiałów wykorzystywanych do produkcji opakowań.

Widać zaangażowanie i silną chęć zmian

Nestlé zauważyło potrzebę rozwoju gospodarki w obiegu zamkniętym. To dlatego zobowiązało się do opracowania dobrze działających systemów zbiórki, segregacji, a także recyklingu w tych krajach, w których jest znane ze względu na prowadzenie działalności. Firma ma zamiar badać różne rozwiązania w zakresie opakowań, za główny cel obierając – ograniczenie zużywania plastiku, ułatwienie recyklingu oraz wyeliminowanie odpadów z tworzyw sztucznych. Czy go osiągnie i odniesie sukces? Czas pokaże, ale wszystko zmierza we właściwym kierunku. Tak przynajmniej podaje Edouard Simond – dyrektor techniczny Nestlé Polska.

Nestlé ciągle pracuje nad zmianami

Przeszło 90 proc. opakowań tworzonych w polskich fabrykach firmy Nestlé (w Kaliszu, Kargowej, Rzeszowie i Nowej Wsi Wrocławskiej) pochodzi z jednorodnych materiałów. Chodzi tu o takie materiały jak – szkło, metal, tektura itp. 60 proc. materiałów stosowanych do produkcji opakowań to szklane słoiki. Te jak wiadomo, są łatwe do recyklingu. Firma cały czas doskonali produkcję opakowań, biorąc pod uwagę dążenie do możliwości ich całościowego recyklingu.

Nestlé zamierza na plastikowych opakowaniach zamieszczać informacje o recyklingu, dzięki którym konsumenci będą wiedzieli jak właściwie zutylizować te odpady. Firma chce również promować recykling poprzez zwiększanie proporcji wykorzystania tworzyw sztucznych, które nadają się do dalszego, czy ponownego użycia.

Bardzo możliwe, że śladami Nestlé z biegiem czasu zaczną podążać też inne firmy produkujące żywność. W końcu takie akcje są w pewnym sensie „zaraźliwe”. Nikt nie chce być gorszy od konkurencji, więc woli przynajmniej dorównać. Oczywiście to byłaby duża korzyść zarówno dla środowiska, jak i dla ludzkości. Znanym do tej pory oznakowaniem opakowań nadających się do recyklingu są „trzy strzałki”. Czy takie znaki pojawią się na nowych opakowaniach Nestlé? Zapewne jeszcze chwila i wszystko się wyjaśni. Nam zaś pozostaje trzymać kciuki za powodzenie tego planu. Wszyscy w pewnym sensie na tym skorzystamy.

Czytaj też:

Miasta ekologiczne bez samochodów; czy to w ogóle możliwe?

Znani i Eko- czyli sławne osoby, które walczą o ochronę środowiska?

Życie śmieci; jak długo rozkładają się odpady?